مقایسه خدمات VoIP و تلفن ثابت

 

تلفن های ویپ اساسا تلفن هایی هستند که به جای خطوط و تلفن ثابت و قدیمی از آنها استفاده می شود.

این تلفن های VoIP مزیت های بسیاری دارند که از جمله آنها می توان به کاهش هزینه ها و همچنین قابلیت برقراری تماس در هر مکان تنها با استفاده از یک اتصال اینترنت اشاره کرد.

در این مقاله، قصد داریم تا یک مقایسه جامع و کلی در خصوص خدمات ویپ و خط های ثابت خانگی انجام دهیم و ببینیم که ایا استفاده و خرید این تلفن های مدرن به صرفه ست یا خیر.

تلفن ثابت چطور کار می کند؟

تلفن های ثابت از طریق سوئیچ کردن و جا به جایی مدار ها کار می کنند. هنگامی که یک تماس گرفته می شود، مخابرات شما آن را از طریق یک سوئیچ به شماره ای با آن تماس می گیرید هدایت می کند.

در طول مسیر توسط سوئیچ های متعدد ارتباطی میان هر دو طرف برقرار می شود. هنگامی که تلفن جواب داده می شود، این اتصال مدار را باز می کند.

تا دهه 1960 برای برقراری تماس های تلفنی سیم کشی های بسیار زیادی مورد نیاز بود. تماس های از راه دور به این معنا بود که سوئیچ های متعددی از نقطه ی A تا نقطه ی B وجود داشته است که سیم های مسی را به یکدیگر متصل می کردند.

نحوه کار خدمات ویپ

تکنولوژی(VoIP) می تواند سیگنال های آنالوگی صدای گیرنده تماس را به نوع دیجیتالی آن تبدیل کند، و سپس آن را از طریق اینترنت ارسال نماید و در سمتی که فرد دریافت کننده ی تماس قرار درد، سیگنال های کد گذاری شده، کد گشایی می شوند تا فرد بتواند صدای فرد فرستنده را دریافت کند.

هنگام استفاده از خدمات ویپ، به جای سوئیچ کردن مدار ها، ویپ از سوئیچ کردن بسته های دیتا استفاده می کند تا عملکرد تماس را بهبود ببخشد.

می توان گفت در هنگام یک تماس تلفنی، وقتی که شخصی صحبت می کند، شخص دیگری صحبت های او را می شنود، این به آن معناست که فایل دیتایی که موج های صدای دیجیتالی را حمل می کند می تواند به دو قسمت تقسیم شود.

شبکه های دیتا تنها بر اساس جا به جایی بسته های دیتای صوتی کار می کنند، که باعث به وجود آمدن اتصالی کوتاه به جای یک اتصال دائم و باز، که با استفاده از جا به جای مدار ها به وجود می آید می شود.

این امر باعث به وجود آمدن این مزیت می شود که بتوان بسته های دیتا را توسط ضعیف ترین خط ها نیز ارسال کرد.

مزایا و معایبت تلفن ثابت

مزایا

  • استفاده بهتر از خدمات اضطراری: هنگام برقراری تماس با خدمات اضطراری نظیر آتش نشانی و یا اورژانس از طریق یک تلفن ثابت، مراکز با راحتی بیشتری می توانند آدرس و مکانی که فرد با آنها تماس گرفته است را شناسایی کنند. اما با استفاده از خدمات VoIP یا استفاده از تلفن های همراه، مرکز مورد نظر ممکن است نتواند مختصات دقیق را تشخیص دهد که این امر می تواند باعث تلف شدن وقت ( که در این مواقع بیش از هر موقع دیگری با ارزش است) شود.

  • پشتیبانی در زمان بلایای طبیعی: تلفن های ثابت در هنگام وقوع بالایای طبیعی می توانند سیستم های پشتیبانی و ارتباطی بهتری باشند، چرا که آنها در هنگام قطع جریان برق نیز کار می کنند.

  • کیفیت صدا: از آنجایی که خدمات ویپ با استفاده از اینترنت کار می کنند، کیفیت صدا و پایداری ارتباط در آن نیز به کیفیت و سرعت اینترنت شما بستگی دارد.

معایب

  • هزینه: ارتباط با استفاده از خدمات ویپ می تواند هزینه ی بسیار کمتری نسبت به برقراری تماس از طریق تلفن ثابت داشته باشد.

  • تماس های تبلیغاتی: یکی از مشکلات آزار دهنده ای که برای تلفن های ثابت وجود دارد، دریافت تماس های تبلیغاتی از سازمان ها و مراکز مختلف است.

  • عدم قابلیت حمل پذیری: یکی از مزیت های خدمات VoIP نسبت به تلفن های ثابت این است که نیازی به تغییر دادن شماره در صورت جا به جایی نیست، که این امر می تواند یک مزیت بسیار بزرگ برای کمپانی ها یا دفاتری باشد که قصد جا به جایی دارند، اما نمی خواهند که مشتریان آنها شماره آنها را از دست بدهند.

مزایا و معایب خدمات VoIP

مزایا

  • قیمت پایین و به صرفه بودن: خدمات VoIP به طور کلی از تلفن های ثابت ارزان تر هستند و شما می توانید با استفاده از آنها تا حد زیادی در هزینه های خود صرفه جویی کنید.

  • قابلیت حمل پذیری بیشتر: تماس های VoIP را می تواند از هر نقطه ای از زمین برقرار کرد، و تنها لازمه ی آن داشتن یک اتصال اینترنت است.

  • ویژگی های مضاعف: از جمله ویژگی ها و امکانات VoIP در مقایسه با تلفن ویپ می توان به انتقال دادن و هدایت تماس ها، ضبط تماس ها، کنفرانس های تلفنی صوتی و تصویری اشاره کرد و با استفاده از آنها می توان کاملا جای یک اوپراتور را در سیستم خود پر کرد. همچنین خدمات VoIP می توانند به سیستم ها و نرم افزار های تحت وب متصل شوند.

  • سازگاری بالا: نکته ی بسیار معمولی که در خصوص خدمات VoIP وجود دارد این است که این سیستم ها با پلتفرم های مختلف نظیر سیستم های CRM و دیگر سیسستم های ضروری کسب و کارها سازگاری دارند که می تواند برای کسب و کار ها بسیار مفید باشد.

معایب

  • کیفیت صدای نسبی: از آنجایی که خدمات VoIP با اینترنت کار می کنند، عدم وجود اینترنت مناسب می تواند گاها باعث به وجود آمدن اختلالات جزئی در کیفیت صدای افراد شود.

  • وابستگی به جریان برق: اکثر انواع خدمات VoIP با استفاده از برق کار می کنند، با این حال، شما می توانید با استفاده از آداپتور های ATA، در هنگام قطعی برق فورا از تلفن ثابت خود استفاده کنید.